Gebruik van statistiek en indicatoren in het kader van beleidsevaluatie
Beschrijving
In een tijdperk waarin data en cijfers steeds vaker richtinggevend zijn voor beleid, wordt het belang van statistiek en indicatoren steeds groter. Maar hoe zet je cijfers om in bruikbare inzichten? Hoe gebruik je indicatoren om beleid te ondersteunen, op te volgen en te evalueren? Deze driedaagse cursus biedt jou de tools en kennis om precies dat te doen.
Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor professionals in de overheid en not-for-profit sector die hun vaardigheden willen versterken of opfrissen op het gebied van statistiek, indicatoren en beleidsevaluatie. We focussen op het cruciale snijvlak van deze domeinen, waar cijfers pas echt betekenis krijgen binnen een beleidscontext.
Wat mag je verwachten?
- Statistiek en data begrijpen: We starten met een toegankelijke introductie in statistiek. Hoe interpreteer je data correct? Welke methoden zijn nuttig voor jouw werkcontext?
- Van cijfers naar indicatoren: Ontdek hoe je cijfers vertaalt naar betekenisvolle indicatoren die beleid ondersteunen. We besteden aandacht aan de keuze, opbouw en toepassing van indicatoren.
- Indicatoren als kompas voor beleidsevaluatie: Leer hoe je indicatoren gebruikt om beleid te evalueren. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en oefeningen krijg je inzicht in het voorbereiden, opvolgen en beoordelen van beleid.
Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor beleidsmedewerkers, managers en andere professionals in overheids- en non-profitorganisaties die te maken hebben met beleidsvoorbereiding, -opvolging of -evaluatie en hun datavaardigheden willen versterken. Met deze vorming richten we ons niet alleen tot de lokale sector, maar ook tot beleidsmedewerkers van andere bestuursniveaus. Ook in de bredere sociaal-culturele sector zijn de inzichten uit deze cursus toepasbaar.
Programma
Deelmodule 1: Basisbegrippen in de statistiek
Doel van deze module is het verwerven van elementaire kennis van de statistiek of opfrissing van basisbegrippen uit de beschrijvende en inductieve statistiek. Ideaal voor mensen die vaak cijferrapporten beoordelen of zelf moeten opstellen.
Deze module heeft als doel inzicht bij te brengen in de gebruikstoepassingen van (eenvoudige) statistische technieken. Er worden korte uiteenzettingen gegeven van de concepten en werkwijzen van de berekeningen. Aandacht gaat vooral uit naar de logica achter de begrippen en hun toepassingsbereik.
In deze module zal er vooral aandacht besteed worden aan basisconcepten van de beschrijvende statistiek. We situeren parameters van positie (rekenkundig & meetkundig gemiddelde, modus, mediaan), spreiding (amplitude, interkwartielafstand, variantie en standaardafwijking) en samenhang (co-variatie, correlatie, regressierechten), indexcijfers en tijdreeksen). We staan ook even stil bij technieken zoals factoranalyse en Cronbach’s alfa, die ons kunnen helpen bij het reduceren van meerdere statistieken tot zinvolle indicatoren. Verder komen ook de basisconcepten van de inductieve statistiek aan bod: kansen en kansverdelingen, soorten van steekproeven, types van steekproevenverdelingen, parameterschattingen en hypothesetoetsen.
Deelmodule 2: Indicatoren voor beleid
In de tweede module verschuift de focus naar het ontwikkelen en gebruiken van indicatoren in een beleidscontext. Indicatoren spelen een cruciale rol bij het monitoren en evalueren van beleidsresultaten doorheen de beleidscyclus. Deelnemers leren wat een indicator "goed" maakt en met welke factoren we daarbij rekening moeten houden. Het vertrekpunt is de praktijk van de deelnemers, met name de beleidsdoelstellingen die ten grondslag liggen aan de beleidsopvolging. Daarbij leren we het onderscheid maken tussen input-, proces-, output-, effect- en impactindicatoren, en brengen we de context via omgevingsindicatoren in kaart.
Verder worden de stappen toegelicht om samengestelde indicatoren te ontwikkelen, waarbij zowel het zoeken naar geschikte indicatoren als hun constructie in de praktijk aan bod komt. Naast het opstellen van indicatoren wordt ook aandacht besteed aan mogelijke valkuilen en kritische succesfactoren bij het gebruik en doorwerking ervan.
De praktische toepassingen worden ook gekoppeld aan beleidsmonitoring, zodat deelnemers concrete tools en methoden leren hanteren voor het opvolgen en bijsturen van beleid.
Deelmodule 3: een introductie op beleidsevaluatie
In de derde module staat beleidsevaluatie centraal. In eerste instantie situeren we het belang van en de invulling van het brede begrip beleidsevaluatie. Hier positioneren we beleidsevaluatie eveneens naast monitoring van beleid. Hierbij staan we ook stil bij het belang van het participatief proces in het vormgeven van beleidsevaluaties. Verder komen ook diverse types beleidsevaluatie aan bod, telkens geïllustreerd met voorbeelden uit de beleidspraktijk.
We reiken de deelnemers ook een houvast wat de verschillende fasen van het empirisch onderzoek betreft en staan stil bij het gebruik van diverse methoden die kunnen worden gebruikt in het evalueren van beleid.
Opmerkingen
De opleiding wordt gedoceerd door prof. dr. Marc Callens en prof. dr. Dries Verlet. Deze docenten zijn verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde en Publiek Management van de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Beide professoren hebben een ruime praktijk- en academische ervaring binnen de beleidspraktijk op verschillende bestuursniveaus.
Deze cursus combineert theorie met praktijk en biedt interactieve sessies, praktijkvoorbeelden, groepsopdrachten en discussiemomenten. Deelnemers worden aangemoedigd om eigen cases in te brengen, waardoor de inhoud nauw aansluit bij hun professionele realiteit en zij de opgedane kennis en vaardigheden direct kunnen toepassen.
Voor inhoudelijke vragen m.b.t. deze opleiding kan u contact opnemen met Dries Verlet, tel. 0491/92 10 00 of Dries.Verlet@UGent.be
Schrijf je hier in
Gebruik van statistiek en indicatoren in het kader van beleidsevaluatie
Na ontvangst en verwerking van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging. Na inschrijving wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. De wegbeschrijving, het documentatiemateriaal en een MS Teams link in geval van een online sessie, wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven op deze opleiding.
Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend via dit platform, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen of aansluiten bij een toekomstige sessie. De academie kan de opleiding steeds verplaatsen of annuleren wegens een beperkt aantal deelnemers.