Haal het beste uit uw surveys: een praktische gids voor overheids- en non-profitorganisaties

EB25_Surveys
Nederlands

Wil je een impactvolle survey zelf opzetten of eventueel uitbesteden? Hierbij denken we aan tevredenheidsonderzoek over de dienstverlening of bevragingen om zicht te krijgen op het welzijn van de medewerkers van de organisatie. Met deze opleiding willen we de deelnemers een beeld geven van de mogelijkheden en beperkingen eigen aan het werken met surveys. 

Deze praktijkgerichte cursus helpt je om met vertrouwen surveys te ontwerpen, uit te voeren en te beoordelen. Ontdek hoe je de juiste vragen stelt, een representatieve doelgroep bereikt en resultaten omzet in waardevolle inzichten.

In twee interactieve dagen doorloop je de volledige surveycyclus: het formuleren van heldere onderzoeksdoelen, het bepalen van het juiste type survey,  het ontwikkelen van een doordachte vragenlijst, het trekken van de juiste steekproef, het (laten) uitvoeren van het veldwerk tot een eerste analyse en interpretatie van de resultaten. Onze hands-on aanpak geeft je niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische tools die je meteen kunt toepassen. We bespreken ook de voor- en nadelen van het zelf organiseren van een survey versus de uitbesteding ervan en de concrete aandachtspunten hierbij.

Schrijf je in en versterk je vaardigheden om betere beslissingen te nemen, gefundeerd op data die ertoe doen!

Voor wie?

Met deze vorming richten we ons tot een publiek dat beroepsmatig in aanraking komt met bevragingen in hun organisatie. Het gaat hier zowel over het opzetten van eigen bevragingen als het uitbesteden ervan. Met deze vorming richten we ons niet alleen tot de lokale sector, maar ook tot beleidsmedewerkers van andere bestuursniveaus. Ook in de bredere sociaal-culturele sector zijn de inzichten uit deze cursus toepasbaar. 

Deelmodule 1: Het design van een bevraging 

Deze module start met het uitklaren van de doelstellingen en het design van de survey. Hierbij denken we aan de afbakening van de inhoud van de bevraging en de te bevragen populatie, de keuze voor een specifiek survey-type, het bepalen van het steekproefplan, en het stappenplan van de eigenlijke dataverzameling, dit alles in functie van de beschikbare middelen.

Deelmodule 2: Uitwerken van de vragenlijst en steekproef

In deze module zoomen we nader in op de methodologische kernvraag in het surveygebeuren: welke vragen stellen we aan wie en hoe doen we dit op een methodologisch verantwoorde wijze. In een eerste gedeelte staat het opstellen van goede vragenlijsten centraal. Hierbij denken we aan verschillende types vragen en de mogelijkheden die dergelijke vragen te bieden hebben. Verder besteden we ook aandacht aan de lengte/duurtijd van vragenlijsten. In een tweede gedeelte werken we het steekproefplan nader uit: steekproefkader, -omvang en -selectie,

Deelmodule 3: Praktische organisatie van bevragingen

In deze module staan we stil bij de praktische organisatie van een survey. Hierbij hebben we ruime aandacht voor de praktische organisatie, zoals het al dan niet uitbesteden van het veldwerk, de planning, uitvoering en opvolging van het eigenlijke veldwerk, het respecteren van de privacyregels en statistische geheimhouding, de relatie met stakeholders en de media, et cetera.

Deelmodule 4: Voor- en nadelen van steekproefsurveys

Hoewel de eigenlijke analyse van survey-data hier niet centraal staat (wel in de opleiding Data-analyse: statistiek in actie), gaan we hier toch kort in op een belangrijk aandachtspunt van steekproefsurveys tijdens de analysefase: hoe precies zijn onze resultaten? Meer algemeen vergelijken we hier ook de voor- en nadelen van steekproefsurveys met die van andere types surveys. Dit illustreren we aan de hand van diverse surveyvoorbeelden uit binnen- en buitenland. 
 

De opleiding wordt gedoceerd door prof. dr. Marc Callens en prof. dr. Dries Verlet. Deze docenten zijn verbonden aan de vakgroep Bestuurskunde en Publiek Management van de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Beide professoren hebben een ruime praktijk en academische ervaring met het opstellen en begeleiden van bevragingen op verschillende bestuursniveaus. Hierbij denken we aan tevredenheidsmetingen, metingen van het subjectief welzijn en de bevraging van tal van maatschappelijke thema’s.

De cursus combineert korte theoretische sessies met interactieve workshops, groepsdiscussies en praktische oefeningen. Om de theorie direct toepasbaar te maken, werken we daarbij op realistische cases die nauw aansluiten bij het werkveld van de deelnemers.

Voor inhoudelijke vragen m.b.t. deze opleiding kan u contact opnemen met Dries Verlet, tel. 0491/92 10 00 of Dries.Verlet@UGent.be

Schrijf je hier in

Haal het beste uit uw surveys: een praktische gids voor overheids- en non-profitorganisaties

Opmerkingen

Na ontvangst en verwerking van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging. Na inschrijving wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. De wegbeschrijving, het documentatiemateriaal en een MS Teams link in geval van een online sessie, wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven op deze opleiding.

Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend via dit platform, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen of aansluiten bij een toekomstige sessie. De academie kan de opleiding steeds verplaatsen of annuleren wegens een beperkt aantal deelnemers.

Inschrijven

Prijs
€ 600,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)