Social media analytics: hoe kunnen overheden en non-profitorganisaties sociale media data effectief en efficiënt gebruiken?

EB23_Bogaert_2022_: Social Media Analytics
Nederlands

Sociale media veranderden op korte tijd niet alleen de manier waarop mensen met elkaar omgaan maar ook de manier waarop organisaties communiceren met het brede publiek. Gebruikers op sociale media genereren dagelijks miljoenen hoeveelheid data over hun ervaringen en opinies met organisaties. Sociale media zijn niet enkel een communicatiemiddel maar ook een middel om betere inzichten te verkrijgen in het gedrag en de onderliggende bezorgdheden van diverse stakeholders (klanten, medewerkers, donoren, leden, burgers, …). 

De term 'Social Media Analytics' verwijst naar een reeks methodes om sociale media gegevens te verzamelen, te analyseren, te modelleren en te monitoren. De doelstelling van sociale media analytics is om sociale media data om te zetten in waardevolle kennis. Vele organisaties tasten vaak nog in het duister over hoe ze sociale media data op een doeltreffende en efficiënte manier kunnen gebruiken. Deze data hebben nochtans heel wat potentiële waarde om het beleid en de werking van een overheid en non-profitorganisaties (bij) te sturen.

Met deze opleidingen willen we de deelnemers de beschikbare tools aanreiken om verder aan de slag te kunnen gaan met ‘Social Media Analytics’ om zodoende sociale media te kunnen gebruiken, analyseren en implementeren in hun organisatie. 

Voor wie?

Deze opleiding richt zich tot zowel data-analisten die social media analytics willen implementeren als alle data-geïnteresseerde medewerkers (communicatiemedewerkers, beleidsmedewerkers en -coördinatoren, …) die de mogelijkheden van social media analytics willen exploreren. 

Basisinzicht in de werking van sociale media is vereist. Kennis van programmeren en statistiek is niet vereist.

Door wie?

Matthias Bogaert is een professor bij de vakgroep Marketing, Innovatie en Organisatie (onderzoeksgroep Data Analytics) aan de Universiteit van Gent, gastprofessor aan de Universiteit van Namen en onderzoeker bij Flanders Make. Hij heeft ervaring in het doceren van een brede waaier aan data analytics opleidingen gaande van basis statistiek en database management tot gevorderde, voorspellende analytics en sociale media en web analytics.

Zijn onderzoek focust op toepassingen van beschrijvende, voorspellende en voorschrijvende analytics in sociale media, digitale platformen, sport, customer relationship management en productie. Het hoofddoel van zijn onderzoek is om te komen tot een reproduceerbare data-analyse methodologie die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren en toegevoegde waarde bieden in hun beslissingsproces. Zijn onderzoek is gepubliceerd in verschillende welgekende internationale tijdschriften zoals European Journal of Operational Research, Machine Learning, Decision Sciences en Decision Support Systems.

Tijdens deze opleiding zullen de volgende aspecten aan bod komen:

  • Algemene introductie tot Social Media Analytics, zijn waarde en potentiële hindernissen voor overheden en non-profitorganisaties
  • Het verzamelen van sociale media data: hoe kunnen organisaties sociale media data verkrijgen?
  • Het analyseren van sociale media data: welke (AI-gebaseerde)technieken worden gebruikt voor het analyseren van sociale media data?
  • Het gebruik van sociale media data voor monitoring.
  • Het overlopen van relevante case studies die gebruik maken van social media data. 

Er wordt aan de slag gegaan met verschillende case studies waarin er verschillende richtlijnen en kaders worden voorgesteld.

Schrijf je hier in

Social Media Analytics: hoe kunnen overheden en non-profitorganisaties sociale media data effectief en efficiënt gebruiken? 22/05/2025

Toelatingsvoorwaarden

Skills: Vertrouwd zijn voornaamste begrippen van analytics, machinaal leren en artificiële intelligentie. Kennis van programmeren is niet vereist.

Opmerkingen

Na ontvangst en verwerking van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging. Na inschrijving wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. De wegbeschrijving, het documentatiemateriaal en een MS Teams link in geval van een online sessie, wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven op deze opleiding.

Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend via dit platform, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen of aansluiten bij een toekomstige sessie. De academie kan de opleiding steeds verplaatsen of annuleren wegens een beperkt aantal deelnemers.

Inschrijven

Prijs
€ 295,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)