AI-gedreven retailinnovatie

EB24_AI-gedreven retailinnovatie
Nederlands

Ga in één dag van buzz naar business‑case en ga naar huis met een actieplan om AI te integreren in jouw retail organisatie. 

Hoe zou jouw organisatie eruit zien mocht je ze vandaag volledig AI-first gaan ontwerpen? Welke taken kan je automatiseren? Waar levert dit concurrentieel voordeel op? Welke delen van jobs staan op het punt geautomatiseerd te worden? 

Voor wie?

De cursus is ontworpen voor retailprofessionals zonder diepgaande technische achtergrond in data-science of programmeren, maar die wel data willen inzetten voor betere besluitvorming en processen. 

Zowel strategische als frontline professionals kunnen baat hebben bij deze opleiding, daar de cursus zowel het waarom als het hoe van deze technieken behandelt. Hierdoor kunnen strategische besluitvormers duidelijk begrijpen wat de moeilijkheden zijn bij het omzetten van ideeën in realiteit, en operationele teams duidelijk begrijpen waarom iets wordt gedaan. De doelgroep bestaat uit professionals die verantwoordelijk zijn voor marketing, prijsstelling, inkoop en voorraadbeheer.

  • Kickoff & Trends
    Mini-keynote over de belangrijkste AI-trends voor retail. Interactive poll om de AI maturiteit van je organisatie te bepalen.
  • AI-Enablers
    Hoe hou je data bij? Welke software gebruik je om je AI te managen? Wat is het verschil tussen agents en pipelines? Hoe ga je van concept naar de praktijk?
  • Merchandising & Assortiment
    Bepaal wat wel en niet een plaats verdient in je assortiment. Gebruik AI om op een rijkere manier naar je producten te kijken. Identificeer overlap en gaten in je assortiment. Kijk op een kwantitatieve manier naar breedte en diepte van je assortiment.
  • Prijszetting
    Hoe kan je prijzen slimmer gaan zetten? Hoe ga je om met kortingen? Wat moet je doen om je marge gezond te houden? Wat kan je in dit proces automatiseren? Wat zijn de risico's van automatisatie?
  • Case design
    Break-out in groepjes waar een potentiële AI case wordt uitgewerkt en gepresenteerd. Deze wordt ondersteund met een case evaluation framework en wordt in groep besproken.

Door wie?

Deze cursus wordt gegeven door Louis-Philippe Kerkhove, die zowel professionele als academische ervaring heeft in dit domein.

Louis-Philippe Kerkhove begon zijn carrière als onderzoeker en onderwijsassistent aan de Universiteit van Gent, waar hij in 2016 zijn doctoraat behaalde. Tegenwoordig is hij Professor Operations Management, waar hij onderzoek doet en onderwijs geeft in supply chain management. Hij geeft ook de cursussen in datagedreven retailing aan de FEB academie en is een regelmatige gastdocent aan verschillende andere instellingen, waaronder Vlerick en Hogent.

Buiten de academische wereld is Louis-Philippe founder & CTO bij Crunch, een analytics bureau met kantoren in Gent en Rotterdam en expertise in retail. Crunch werkt voor enkele van de grootste retailers van Europa - evenals gekende regionale merken. Hoewel veel geavanceerde technieken worden gebruikt als onderdeel van projecten bij Crunch, blijft het uiteindelijke doel eenvoudig: de besluitvorming verbeteren door te vertrouwen op data en algoritmen.

Schrijf je hier in

AI-gedreven retailinnovatie - 13/11/2025

Beschrijving

Al het materiaal zal in het Engels worden verstrekt, maar de sessies en discussies zullen in het Nederlands doorgaan.

Opmerkingen

Na ontvangst en verwerking van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging (incl. wegbeschrijving in geval van on campus). Na inschrijving wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. Het documentatiemateriaal wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven op deze opleiding.

Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend via dit platform, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen. De academie kan de opleiding steeds verplaatsen of annuleren wegens een beperkt aantal deelnemers.

Inschrijven

Prijs
€ 295,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)