Juridische en fiscale aspecten van vzw's
Beschrijving
Bij de opstart van een vzw is een goede juridische onderbouwing ervan noodzakelijk om achteraf problemen en nodeloze discussies te vermijden. Ook eenmaal men van start is gegaan blijft een goede opvolging van de verschillende juridische aspecten belangrijk.
Hoewel de benaming misschien anders doet vermoeden, hebben ook vzw’s wel degelijk fiscale verplichtingen (btw, patrimoniumtaks, rechtspersonenbelasting, ...). Deze kunnen een verregaande (financiële) invloed hebben op het beheer van een vzw en vragen dus ook de nodige aandacht.
Tijdens 3 sessies van een halve dag worden de diverse mogelijke juridische en fiscale aspecten van vzw's belicht waarbij er ruimte is voor interactie.
Er kan worden ingeschreven per sessie of voor de 3 sessies samen. Indien je inschrijft voor alle sessies, dan ontvang je een korting (150 euro i.p.v. 175 euro per sessie).
De mogelijkheid bestaat om als organisatie in te schrijven voor de 3 sessies en afhankelijk van de topic telkens een andere medewerker te laten deelnemen.
Voor wie?
Deze opleiding richt zich zowel tot (toekomstige) bestuurders, leidinggevenden (coördinatoren, directeurs, managers, projectverantwoordelijken,…) als medewerkers van financiële diensten van vzw's. Deze opleiding is ook uiterst geschikt om nieuwe medewerkers/bestuurders kennis te laten maken met het juridische en fiscale reilen en zijlen binnen vzw’s. Voor het volgen van deze opleiding is geen bepaalde juridische of fiscale voorkennis vereist.
Door wie?
Dhr. Rik Galle (Deloitte Legal) zal het juridische luik voor zijn rekening nemen. Mevr. Jolien Vanhecke zal haar praktijkervaring (Deloitte Tax) inzake fiscale aspecten met u delen. Dhr. Joris Rasschaert (Deloitte Tax) tot slot zal u het btw-verhaal brengen.
Programma
Deze opleiding vindt plaats gedurende drie halve dagen, telkens van 9u tot 12u30. Tijdens deze opleiding worden verschillende juridische en fiscale aspecten die verband houden met de werking en het beheer van een vzw op een gestructureerde wijze toegelicht.
Hierbij komen o.a. de volgende aspecten aan bod :
Juridische aspecten (14 mei 2025)
- Doel en voorwerp.
- Leden : toetreding, rechten en verplichtingen, voorwaarden, uittreding, uitsluiting.
- Algemene vergadering : samenstelling, bevoegdheden, wijze van bijeenroeping, wijze van beraadslaging, notulering.
- Bestuur : samenstelling, bevoegdheden, bezoldiging, wijze van bijeenroeping, wijze van beraadslaging, notulering, belangenconflicten, bestuurdersaansprakelijkheid.
- Dagelijks bestuur : samenstelling, bevoegdheden, werking.
- Vertegenwoordiging.
- Statuten : verplichte vermeldingen.
- Overige verplichtingen : juridisch/administratief, boekhoudkundig, giften.
- Specifieke topics : vrijwilligerswerk, verenigingswerk, …
Fiscale aspecten (21 mei 2025):
- Regime inzake directe belastingen
- Onderworpenheid rechtspersonenbelasting vs. vennootschapsbelasting
- Statuut rechtspersonenbelasting : voornaamste principes
- Statuut vennootschapsbelasting : voornaamste principes
- Relevante formaliteiten
- Specifieke topics : aandachtspunten inzake (on)roerende voorheffing, patrimoniumtaks, vrijwilligerswerk, verenigingswerk, …
Btw-aspecten (28 mei 2025)
- Basisbeginselen btw
- Bepaling van het btw-statuut : vrijgestelde, gemengde of volledige btw-plichtige
- Gedeeltelijke versus gemengde btw-plicht
- Btw-vrijstellingen voor VZW’s
- Aftrek van btw (methodes)
- Verplichtingen opgelegd door de btw-regelgeving
- Specifieke topics : zelfstandige groeperingen, btw-eenheden, vrijwilligerswerk, verenigingswerk, …
Na het volgen van deze opleiding zal u in staat zijn om, met de nodige kennis van zaken, de voornaamste juridische en fiscale aspecten binnen uw vereniging verder op te volgen en aan te sturen.
Om ervaringsuitwisseling en bijhorende intervisie tussen de deelnemers mogelijk te maken, wordt het maximum aantal deelnemers voor deze opleiding beperkt tot 20.
Opmerkingen
Na inschrijving ontvangt u een elektronische bevestiging hiervan en wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. Het documentatiemateriaal, en een MS Teams link in geval van online sessie, en andere praktische informatie (o.a. wegbeschrijving) wordt enkele dagen voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven op deze opleiding.
Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend per email, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen.
Schrijf je hier in
Sessie 1: Juridische aspecten van vzw's
Deze opleiding vindt plaats op de Vakgroep Accountancy, Bedrijfsfinanciering en Fiscaliteit, Sint-Pietersplein 7, 9000 Gent (https://www.ugent.be/eb/nl/contact).
Inschrijven
Sessie 2: Fiscale aspecten van vzw's
Deze opleiding vindt plaats op de Vakgroep Accountancy, Bedrijfsfinanciering en Fiscaliteit, Sint-Pietersplein 7, 9000 Gent (https://www.ugent.be/eb/nl/contact).
Inschrijven
Sessie 3: Btw-aspecten bij vzw's
Deze opleiding vindt plaats op de Vakgroep Accountancy, Bedrijfsfinanciering en Fiscaliteit, Sint-Pietersplein 7, 9000 Gent (https://www.ugent.be/eb/nl/contact).