WCO_Gandaius_FebAcademy
Nederlands

Vanaf 1 september 2023 onderging de reorganisatietoolbox in het commercieel insolventierecht (Boek XX WER) grondige wijzigingen.

Tijdens deze korte opleiding komen de verschillende mechanismen aan bod waarop VZW's beroep kunnen doen wanneer ze met financiële moeilijkheden worden geconfronteerd. Sinds 2018 kunnen VZW's, net zoals vennootschappen, gebruik maken van verschillende reorganisatieprocedures die de wetgever aan ondernemingen ter beschikking stelt. Op die manier kunnen VZW's een tijdelijke bescherming tegen hun schuldeisers krijgen, dit laat hen toe orde op zaken te stellen en een doorstart te maken of bepaalde waardevolle activiteiten in going concern over te dragen.

Tijdens deze opleidingen komen volgende zaken aan bod:

• De vroegtijdige waarschuwing van schuldenaren met financiële moeilijkheden, met het stelsel van de knipperlichten en de verplichting opgelegd aan de cijferberoepen hun cliënten te waarschuwen.
  • Overzicht van de verschillende insolventieprocedures;
  • Verantwoordelijkheid van bestuurders van VZW's met financiële moeilijkheden;
  • Toepassing van gerechtelijke reorganisatieprocedure t.a.v. VZW's;
  • Alternatieve schema's voor de overdracht van de VZW-activiteiten.

Voor wie?

Bestuurders VZW's; werknemers VZW's, cijferberoepers, advocaten, bedrijfsjuristen, magistraten en iedereen betrokken bij en/of geïnteresseerd in de materie.

Deze opleiding is een on campus opleiding.

Na ontvangst en verwerking van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging (incl. wegbeschrijving in geval van on campus). Na inschrijving wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. Het documentatiemateriaal en een MS Teams link in geval van online sessie, wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven over deze opleiding.

Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend per email, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen.

Schrijf je hier in

Financiële moeilijkheden bij VZW’s en de procedure van gerechtelijke reorganisatie 13/06

Beschrijving

De opleiding wordt gedoceerd door prof dr. Diederik Bruloot en drs. Gauthier Vandenbossche

On campus.

Toelatingsvoorwaarden

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Opmerkingen

Deze opleiding vindt plaats on campus.

Prijs
€ 175,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)